Kerkstraat 106 9050 Gentbrugge
info@refibo.be
+32 9 223 31 54
ma-vr: 9:00-13:00, 13:30-17:00

Aankoopgeschenk, reclamegeschenk of relatiegeschenk?

Aankoopgeschenk, reclamegeschenk of relatiegeschenk?

  • On 09/06/2009

Het onderscheid tussen aankoopgeschenken, reclamegeschenken en relatiegeschenken lijkt op het eerste zicht niet zo groot. Fiscaal gezien is dit verschil echter wel belangrijk, aangezien de 100 % aftrek voor publiciteitskosten niet in elk van deze gevallen zal gelden.

  • Relatiegeschenken zijn geschenken die u niet aan gelijk wie geeft. Voorveelden zijn dan wijn, champagne of alcohol, reukwaren, lederwaren[1] …. Deze zijn slechts voor 50 % aftrekbaar.
  • Reclamegeschenken geeft u wel aan gelijk wie. De naam van uw onderneming moet er wel op vermeld staan. Als voorbeeld kunnen we hier kogelpennen, aanstekers, agenda’s, asbakken, ballen, kalenders, sleutelhangers[2] … aanhalen. Deze kosten zijn voor 100 % aftrekbaar.
  • Maar hoe zit het dan met aankoopgeschenken? Zijn deze ook voor 100 % aftrekbaar? De rulingcommissie heeft hier een en ander over verduidelijkt:

De situatie was als volgt: als de klanten een minimale hoeveelheid producten kochten, kregen ze daar gratis geschenken bij. De rulingcommissie oordeelde dat deze wel degelijk voor 100 % aftrekbaar zijn.

We moeten er hier wel op wijzen dat deze “geschenken” mee gefactureerd werden, om vervolgens een korting toe te kennen ter waarde van deze geschenken.

Bron: Beslissing van de Rulingcommissie van 10 juni 2008


[1] Comm IB nr 53/150

[2] Comm IB nr 53/154