Aankoopgeschenk, reclamegeschenk of relatiegeschenk?
- On 09/06/2009
Het onderscheid tussen aankoopgeschenken, reclamegeschenken en relatiegeschenken lijkt op het eerste zicht niet zo groot. Fiscaal gezien is dit verschil echter wel belangrijk, aangezien de 100 % aftrek voor publiciteitskosten niet in elk van deze gevallen zal gelden.
- Relatiegeschenken zijn geschenken die u niet aan gelijk wie geeft. Voorveelden zijn dan wijn, champagne of alcohol, reukwaren, lederwaren[1] …. Deze zijn slechts voor 50 % aftrekbaar.
- Reclamegeschenken geeft u wel aan gelijk wie. De naam van uw onderneming moet er wel op vermeld staan. Als voorbeeld kunnen we hier kogelpennen, aanstekers, agenda’s, asbakken, ballen, kalenders, sleutelhangers[2] … aanhalen. Deze kosten zijn voor 100 % aftrekbaar.
- Maar hoe zit het dan met aankoopgeschenken? Zijn deze ook voor 100 % aftrekbaar? De rulingcommissie heeft hier een en ander over verduidelijkt:
De situatie was als volgt: als de klanten een minimale hoeveelheid producten kochten, kregen ze daar gratis geschenken bij. De rulingcommissie oordeelde dat deze wel degelijk voor 100 % aftrekbaar zijn.
We moeten er hier wel op wijzen dat deze “geschenken” mee gefactureerd werden, om vervolgens een korting toe te kennen ter waarde van deze geschenken.
Bron: Beslissing van de Rulingcommissie van 10 juni 2008