Kerkstraat 106 9050 Gentbrugge
info@refibo.be
+32 9 223 31 54
ma-vr: 9:00-13:00, 13:30-17:00
Haal slim geld uit uw onderneming: verhuur uw thuiskantoor

Haal slim geld uit uw onderneming: verhuur uw thuiskantoor

  • On 01/10/2024

Heeft u een vennootschap en werkt u thuis? Overweeg dan om uw thuiskantoor aan uw vennootschap te verhuren. Dit kan niet alleen fiscaal voordelig zijn, maar ook een slimme manier om extra geld uit uw vennootschap te halen. Hieronder leggen we uit hoe dit in de praktijk werkt en waar u op moet letten.

Waarom uw thuiskantoor inbrengen?

  • Privé fiscaal voordelig: Het huurinkomen dat u van uw vennootschap ontvangt, wordt bij u privé belast als onroerend inkomen. Dit betekent dat u alleen belasting betaalt op het brutohuurinkomen na aftrek van een forfaitair kostenpercentage van 40%. Feitelijk wordt dus slechts 60% van het ontvangen inkomen belast.
  • Geen sociale bijdragen: U hoeft geen sociale bijdragen te betalen op het huurinkomen die uw vennootschap uitkeert.
  • Let op de grenzen: Het kostenforfait van 40% moet soms beperkt worden en mag nooit meer bedragen dan 2/3 van het gerevaloriseerde kadastraal inkomen (KI), wat voor aanslagjaar 2025 neerkomt op 5,46.

Huurovereenkomst opstellen

Hoewel een schriftelijke huurovereenkomst niet verplicht is, is het in de praktijk verstandig om dit wel te doen. Dit biedt u de mogelijkheid om het inkomen tegenover de fiscus te verantwoorden. Als uw partner mede-eigenaar is van de woning, moet hij of zij ook als verhuurder optreden in het huurcontract. Voor de bepaling van een marktconforme huurprijs kunt u kijken naar de prijzen die ‘coworking’-aanbieders vragen voor een vergelijkbare ruimte.

Registratierechten betalen

Een schriftelijke huurovereenkomst moet binnen vier maanden na het sluiten ervan geregistreerd worden. Hiervoor betaalt u 0,2% registratierechten op het totaalbedrag van de huursommen en -lasten voor de duur van het contract. Bij een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd wordt de belastbare grondslag berekend als het tienvoudige bedrag van de jaarlijkse huurprijs en lasten.

Voorbeeld: Stel, u heeft een huurovereenkomst van vijf jaar met een huurprijs van €300,00 per maand (€3.600,00 per jaar). Dan betaalt u €3.600 x 5 x 0,002 = €36,00 aan registratierechten, een bedrag dat door uw vennootschap betaald kan worden.

U kunt de huurovereenkomst eenvoudig online registreren via MyRent. Volg de wizard en vul de gevraagde gegevens in. U kunt ook direct de registratierechten betalen.

Aftrekbaarheid van de huur

De huur is voor uw vennootschap aftrekbaar, op voorwaarde dat zij een specifieke bijlage (formulier nr. 270 MLH) invult en bij haar vennootschapsaangifte voegt.

Aangifte personenbelastingen

In uw privéaangifte dient u het brutohuurinkomen naast code 1110/2110 aan te geven. De forfaitaire kostenaftrek wordt door de fiscus automatisch toegepast. Het deel dat eventueel als bezoldiging wordt beschouwd, geeft u aan naast code 1401/2401.

Conclusie

Het verhuren van uw thuiskantoor aan uw vennootschap kan een fiscaal aantrekkelijke manier zijn om geld uit uw vennootschap te halen. Zorg ervoor dat u alle fiscale spelregels volgt en overweeg een schriftelijke en geregistreerde huurovereenkomst op te stellen.

Heeft u vragen of hulp nodig bij het opstellen van de huurovereenkomst of andere vragen? Refibo bv beantwoordt graag al uw vragen over dit onderwerp. Contacteer ons gerust telefonisch op het nummer +32 9 223 31 54 of per mail op het mailadres studiedienst@refibo.be.



Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor ondernemers, ontvang onze maandelijkse REFIBO nieuwsbrief nu in uw mailbox!