Kerkstraat 106 9050 Gentbrugge
info@refibo.be
+32 9 223 31 54
ma-vr: 9:00-13:00, 13:30-17:00
Technologische vernieuwing? Deze trends hebben het leven van ondernemers drastisch veranderd in 2023

Technologische vernieuwing? Deze trends hebben het leven van ondernemers drastisch veranderd in 2023

  • On 29/09/2023

Het is een understatement dat er aan technologische vernieuwing in 2023 geen gebrek is. Vooral nu softwaregiganten als Meta, Microsoft, Oracle en Amazon hun zevenmijlslaarzen aan hebben in een wedloop om het best presterende AI-model te ontwerpen. Staat u klaar om het volgende hoofdstuk in te stappen met de laatste technologische trends die 2023 te bieden heeft? We lichten hierbij graag enkele nieuwe trends toe, want onbekend is onbemind.

1. Low-code development

Low-code maakt softwareontwikkeling intuïtiever en toegankelijker voor het brede publiek door het manueel schrijven van code te vervangen met een visuele interface. Software ontwikkeling met een low-code platform maakt gebruik van templates en drag-en-drop modules die gebruikers veel flexibiliteit geven om snel te schakelen.

Het gebruik van low-code oplossingen is inmiddels al snel ingeburgerd bij veel ondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee u via WordPress nieuwe webpagina’s aanmaakt en met enkele plugins en extensies een unieke gebruikerservaring creëert.

Het is geen wonder dat low-code development de wind in de zeilen heeft en naar schatting in 2028 ontpopt naar een totale marktwaarde van $94.75 biljoen. Vooral nu de vraag naar digitale innovatie groter is dan ooit tevoren en technische expertise om oplossingen te ontwerpen steeds schaarser wordt op de arbeidsmarkt, bieden low-code alternatieven zeker een handige oplossing aan. Zeker wanneer u rekening houdt met de voordelen die low-code oplossingen te bieden heeft:

  • Low-code helpt met het verlagen van de bottlenecks binnen de interne IT-afdeling doordat u zelf applicaties kan ontwikkelen en intuïtief bedrijfsprocessen automatiseert
  • Low-code versnelt het digitaliseringsproces waarbij u weinig tot geen code dient te gebruiken
  • Low-code optimaliseert de klantenervaring en helpt bij de uitbreiding van uw klantportolio met e-commerce applicaties, klantenbevragingen, remarketing campagnes,…
  • Low-code helpt om de kosten te verlagen en biedt meer bewegingsruimte in een tijdperk waar talentschaarste vaak de rem zet op ambitieuze plannen.

2. Big data

Bent u op zoek naar antwoorden om de churn rate te verlagen, klantloyaliteit te verbeteren of de winstgevendheid van klanten over het hele assortiment te verhogen? Big data vermenigvuldigt al uw marketing en sales inspanningen naar nieuwe, datagedreven inzichten.

Maar wat is big data nu eigenlijk? Big data komt in verschillende vormen terug, de drie grote groepen om te onthouden zijn:  gestructureerde, ongestructureerde en semi-gestructureerde data.

Gestructureerde data

Voorbeelden van gestructureerde data zijn de inhoud van een Excel spreadsheet of een SQL database. Dit gegevenstype is strikt gestandaardiseerd in rijen en kolommen. Uit nature is gestructureerde data kwantitatief waardoor dit het datatype bij uitstek is om uw gegevens wiskundig te analyseren. Ook als KMO kan u al snel met gestructureerde data aan de slag gaan dankzij de laagdrempeligheid en schaalbaarheid die eigen is aan dit datatype.

Ongestructureerde data

Ongestructureerde data zoals mediabestanden, chatberichten of rapporten kunnen niet in rijen en kolommen opgeslagen worden. Uit nature is ongestructureerde data niet numeriek waardoor ze een kwalitatieve aard heeft. In vergelijking met gestructureerde data is het een stuk complexer om ongestructureerde data op grote schaal te analyseren. Wilt u toch met ongestructureerde data aan de slag gaan? Een platform of softwareoplossing dat gebruik maakt van Machine Learning of AI maakt het voor u een stuk makkelijker om inzichten te verwerven.

Semi-gestructureerde data

Zoals de naam doet vermoeden is semi-gestructureerde data de middenmaat tussen gestructureerde en ongestructureerde data. Ondanks dat dit datatype er niet op voorzien is om in een tabelvorm met rijen en kolommen op te slaan bevat het wel ankerpunten waardoor er een minimum aan gestructureerde elementen in terugkeren. Het meest vanzelfsprekende voorbeeld van semi-gestructureerde data waar u dagelijks mee in aanraking komt zijn e-mails. Hierin vormen de verschillende onderverdelingen zoals “naam”, “e-mail adres”, “ontvanger”, “datum” en “tijdstip” het gestructureerde aspect ondanks dat de inhoud van elke e-mail dan weer een voorbeeld is van ongestructureerde data.

3. Generatieve AI en Large Language Models

Generatieve AI verhoogt de productiviteit door repetitieve taken te automatiseren en creatieve bottlenecks op te lossen. Hoewel de technologie achter generatieve AI pas een jaar terug aan populariteit gewonnen heeft, is dit niet bepaald iets nieuws onder de zon. Zo werd Machine Learning, de achterliggende techniek om AI algoritmes op te bouwen voor het eerst in 1970 gebruikt. Het is pas recent dat Large Language Models (LLMs) geïntroduceerd zijn als oplossing om context uit de menselijke taal te begrijpen en op basis van een verzoek een antwoord te genereren.

Met de introductie van ChatGPT eind 2022 heeft OpenAI de kracht van Machine Learning, en de doeltreffendheid van Large Language Models in een stroomversnelling gebracht. Andere bedrijven zoals Microsoft, META, Google en Amazon zijn niet bij de pakken blijven zitten met als resultaat dat het aanbod aan AI tools en LLM op een jaar tijd sterk gediversifieerd is.

Bent u op zoek naar een sparringpartner die oog heeft voor de strategische uitdagingen van uw onderneming en u persoonlijk begeleidt om met nieuwe technologie aan de slag te gaan? Aarzel zeker niet om onze experts te contacteren op het nummer +32 9 223 31 54 of per mail op het mailadres studiedienst@refibo.be.



Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor ondernemers, ontvang onze maandelijkse REFIBO nieuwsbrief nu in uw mailbox!