Wat u als ondernemer dient te weten over crowdfunding
- On 28/07/2023
Crowdfunding heeft zijn strepen al verdiend als alternatieve financieringsbron voor projecten waarbij ondernemers en verenigingen een beroep doen op het publiek om de nodige fondsen in te zamelen. Crowdfunding betekent letterlijk “financiering door de menigte”. Buiten de alom bekende toepassing van crowdfunding bij Uber en AirBnb heeft deze financieringsbron al zijn nut bewezen op zeer diverse domeinen en uiteenlopende projecten. Benieuwd of crowdfunding een meerwaarde kan betekenen voor u?
Crowdfunding heeft zich ontwikkeld uit toepassing van een ander fenomeen, de zogenaamde crowdsourcing. Hierbij beroept een projectleider zich op collectieve inzichten, knowhow of andere middelen. Toegepast op de context van het ondernemen is hieruit de crowdfunding ontstaan, waarbij een grote groep mensen betrokken wordt bij de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. De betrokkenheid reikt echter verder dan het louter beschikbaar stellen van financiële middelen. De bereidheid van het publiek, of het gebrek daaraan, is een maatstaf voor de ondernemer om te achterhalen of een toekomstig product of dienst met de nodige credibility op de markt zal onthaald worden.
Is crowdfunding iets voor uw onderneming?
Crowdfunding is een uitstekende financieringsbron voor kleine startende ondernemingen of ondernemingen zonder een groot vast actief. Dergelijke ondernemingen vangen bij de klassieke financieringsbron bij uitstek, de bankinstellingen, vaak bot omdat zij onvoldoende zekerheden kunnen verstrekken.
Welke mogelijkheden hebt u ter beschikking?
Ondernemers en potentiële investeerders kunnen elkaar ontmoeten op gespecialiseerde crowdfunding platformen. Deze platformen zijn als het ware de complete catalogus waaruit investeerders een uitgebreid assortiment aan projecten kunnen raadplegen en na veel wikken en wegen hun bijdrage leveren. Het is gebruikelijk dat dergelijke crowdfunding platformen het ‘alles of niets’ principe toepassen. Hierbij wordt een termijn vastgelegd waarin een minimaal bedrag dient te worden ingezameld. Wordt het drempelbedrag niet behaald binnen de vooropgestelde termijn? Dan krijgen de investeerders hun geld teruggestort door het platform en wordt de crowdfunding campagne geannuleerd. Een aantrekkelijke presentatie van uw project is dus cruciaal.
Crowdfunding kan op verschillende manieren, belangrijk is dat u het onderscheid weet tussen financiële- en niet financiële crowdfunding:
- Financiële crowdfunding: In ruil voor financiële middelen biedt u de investeerders een financieel rendement zoals rente of een dividend.
- Niet- Financiële crowdfunding: Bij niet financiële crowdfunding bestaat de tegenprestatie eerder uit beloningen of draait het rond filantropische doeleinden (inzamelacties voor goede doelen). In België is er een fiscale regeling in het leven geroepen die bedrijven aanmoedigt om dergelijke giften te doen. De regeling bestaat er in dat ondernemingen de mogelijkheid hebben om hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen en tegelijktijdig aan fiscale optimalisatie kunnen doen. Om in aanmerking te komen voor fiscale aftrekbaarheid, moeten de giften worden gedaan aan erkende instellingen. Dit zijn goede doelen (Bv. Het rode kruis), overheidsinstellingen (bv. scholen, OCMW), culturele organisaties zoals musea, wetenschappelijke instellingen en andere non-profitorganisaties. Deze erkenning kan voortvloeien uit de wet of nadat een instelling een erkenningsprocedure heeft doorlopen. Daarnaast dient het te gaan om giften van minimaal 40 euro en mogen de giften niet meer bedragen dan 5% van het belastbaar inkomen van uw onderneming met een maximaal aftrekbaar bedrag van 500.000 euro. De gift dient in eerste instantie opgenomen te worden in de ‘verworpen uitgaven’ maar kan nadien afgetrokken worden van het fiscaal resultaat.
Zet uw onderneming in de schijnwerpers
Crowdfunding is enerzijds een uitstekend medium om een snelle kapitaalinjectie te realiseren maar kan ook op andere vlakken voordelig zijn. Als marketingtool wordt crowdfunding vaak nog onderbelicht. Het vergroot namelijk de naamsbekendheid van uw onderneming en stelt u in staat om een relatie met een breed publiek op te bouwen. Als onderneming is het de tool bij uitstek om uw waarden en visie als onderneming te profileren. Investeerders worden via crowdfunding betrokken bij het project en vormen als het ware een gemeenschap van ambassadeurs voor uw project.
Beginnen met crowdfunding in drie stappen
Bent u overtuigd om uw onderneming te introduceren met de buitenwereld en de aandacht van alle omstaanders niet meer los te laten? Tijd om uit de startblokken te schieten in slechts drie stappen:
- Begin met het vergelijken van de verschillende crowdfunding platformen op de markt en kies er het platform uit die qua voorwaarden het best bij uw project aansluit.
- Een crowdfundingproject valt of staat met de pitch. Zorg ervoor dat uw project op een aantrekkelijke manier wordt gepresenteerd en belicht de voordelen van het project. Tip: maak een idea napkin
- Tot slot geven wij u als tip mee om uw netwerk aan vrienden, familie en zakenrelaties aan te spreken om uw campagne het nodige bereik te geven!
Heeft u nog bijkomende vragen voor u definitief met crowdfunding aan de slag gaat of bent u op zoek naar een sparringpartner om uw pitch bij af te toetsen? Contacteer ons gerust telefonisch op het nummer +32 9 223 31 54 of per mail op het mailadres studiedienst@refibo.be.
Blijf op de hoogte van het belangrijkste nieuws voor ondernemers, ontvang onze maandelijkse REFIBO nieuwsbrief nu in uw mailbox!